Menu Content/Inhalt
Start arrow O Szkole arrow Historia Szko造
Historia Szko造 PDF Drukuj Email
Redaktor: Administrator   
22.10.2008.

DZIEJE KΜBUCKIEGO LICEUM

Miasto K這buck wysz這 z wojny i pi璚ioletniej okupacji niemieckiej powa積ie okaleczone. W roku 1939 liczy這 10876 mieszka鎍ów, na koniec 1945 zaledwie 6637. Skutkiem dzia豉 wojennych 429 domów mieszkalnych i budynków gospodarczych zosta這 spalonych, zbombardowanych lub zburzonych. Niemcy spalili ksi璕ozbiór Biblioteki Publicznej im. F. Wolskiego licz帷y ponad 4000 ksi捫ek oraz biblioteki szkolne i wszelk dokumentacj. Niewiele tylko z tego ocala這.

 
 

Od pierwszych dni wyzwolenia mieszka鎍y K這bucka przyst徙ili do odbudowy 篡cia gospodarczego, spo貫cznego, politycznego i kulturalnego. 21 stycznia 1945 roku wybrano w豉dze miejskie. Burmistrzem zosta Stanis豉w Kopyciak, wieloletni pracownik Zarz康u Miejskiego, uczestnik bitwy pod Mokr, pó幡iej 穎軟ierz AK.

Image

26 stycznia na swym posiedzeniu Zarz康 Miejski podj掖 uchwa喚 o wyst徙ieniu do Kuratorium Okr璕u Szkolnego w Kielcach z wnioskiem zorganizowania w K這bucku gimnazjum ogólnokszta販帷ego. Dwa dni pó幡iej z polecenia komendanta wojennego K這bucka zwo豉no zebranie mieszka鎍ów, na którym nowo wybrany burmistrz poinformowa zebranych m.in. o propozycji otwarcia jeszcze w bie膨cym roku Gimnazjum.

Ju 27 lutego 1945 Zarz康 Miejski, za po鈔ednictwem inspektoratu w Cz瘰tochowie, skierowa pismo do Kuratora Okr璕u Szkolnego w Kielcach o zezwolenie na utworzenie w K這bucku szko造 鈔edniej ogólnokszta販帷ej, do陰czaj帷 do podania jeden egzemplarz broszurki "Z dziejów miasta K這bucka i parafii k這buckiej" Jana Gajzlera. Wniosek ten Stanis豉w Kopyciak osobi軼ie dor璚zy w dniu 28.02.45r. inspektorowi szkolnemu w Cz瘰tochowie. Kuratorium kieleckie da這 przyzwolenie na zorganizowanie Miejskiego Gimnazjum Koedukacyjnego w K這bucku. 15 sierpnia 1945 roku Zarz康 Miejski i Rada Miejska na wspólnym posiedzeniu podj窸y ostateczn decyzj powo豉nia do 篡cia gimnazjum ogólnokszta販帷ego. By to dla K這bucka fakt donios造. Wybrano Komitet Organizacyjny, który mia si zaj望 przygotowaniami do otwarcia szko造. W sk豉d Komitetu weszli znani i cenieni mieszka鎍y K這bucka. Przewodnicz帷ym zosta ks. proboszcz W豉dys豉w Gacek, cz這nkami dr med. Franciszek Wójcik, Janina i ㄆcja Kwiatkowskie, Leon Urlik, Stanis豉w Brzózka, Antoni Tumi這wicz, Marian Wójcicki i inni, temu ostatniemu jako specjali軼ie Komitet Organizacyjny powierzy ca這kszta速 prac zwi您anych z adaptacj budynku przeznaczonego dla gimnazjum. Prace budowlano-adaptacyjne pod jego nadzorem wykonali k這buccy murarze w zdecydowanej wi瘯szo軼i spo貫cznie.

Adaptacja budynku zosta豉 wykonana szybko i sprawnie, tak 瞠 ju 15 wrze郾ia mog豉 si odby uroczysto嗆 otwarcia i przekazania szko造 we w豉danie nauczycieli i m這dzie篡. Inspektor Julian Sabat oddelegowa nauczycielk z Cz瘰tochowy Klementyn Kijankow do prac zwi您anych z naborem kandydatów do nowo tworzonego gimnazjum. Dokonywa豉 zapisu uczniów, odbywa豉 posiedzenia z Komitetem Organizacyjnym i Rad Miejsk, zbiera豉 i segregowa豉 dokumentacj, któr pó幡iej przekaza豉 dyrektorowi szko造. Na pe軟i帷ego obowi您ki dyrektora gimnazjum zosta powo豉ny dr Ignacy Kozielewski twórca hymnu harcerskiego "Wszystko co nasze", tomiku wierszy "Tchnienie przyrody", powie軼i dla m這dzie篡 "Zwyci瘰kie lilie" oraz monografii historyczno-literackiej "ㄆkasz Górnicki".

15 wrze郾i 1945 roku odby豉 si uroczysto嗆 otwarcia Prywatnego Miejskiego Gimnazjum Ogólnokszta販帷ego w K這bucku. Cz窷 pierwsza uroczysto軼i odby豉 si w sali stra篡 po瘸rnej. Przybyli na ni w豉dze miasta, nauczyciele gimnazjum, zaproszeni go軼ie, spo貫czno嗆 K這bucka i m這dzie szkolna. W imieniu zarz康u miejskiego otwarcia dokona Stanis豉w Kopyciak, który w serdecznych s這wach powita inspektora Juliana Sabata, dyrektora gimnazjum Ignacego Kozielewskiego, grono nauczycielskie, m這dzie oraz spo貫cze雟two k這buckie. W krótkich s這wach przypomnia dzieje narodzin k這buckiego gimnazjum, wyrazi swoj rado嗆 i zadowolenie, 瞠 K這buck ma wreszcie szko喚 鈔edni, serdecznie podzi瘯owa Komitetowi organizacyjnemu i spo貫cze雟twu za wydatne poparcie i pomoc w zorganizowaniu tej szko造. Dyrektorowi Kozielewskiemu odda pod opiek m這dzie i zwróci si do niej, 瞠 rozumie donios這嗆 i znaczenie nowo otwartej szko造.

ImagePo przemówieniu burmistrza wyst徙ili z krótkimi mowami: dyr szko造 dr Ignacy Kozielewski, przewodnicz帷y Komitetu Organizacyjnego, ks. proboszcz W豉dys豉w Gacek, inspektor Julian Sabat, potem Stanis豉w Kopyciak zamkn掖 uroczysto嗆 i zaprosi zebranych do wzi璚ia udzia逝 w drugiej cz窷ci aktu otwarcia ju w budynku gimnazjum.

zebrani udali si wi璚 przed budynek szko造, gdzie powita豉 ich "orkiestra" szkolna. Burmistrz wr璚zy klucze inspektorowi Sabatowi z pro軸 o dokonanie otwarcia gimnazjum. Julian Sabat przeci掖 wst璕 i wr璚zy z kolei klucze dyrektorowi Kozielewskiemu, który otworzy drzwi wej軼iowe i zaprosi wszystkich do zwiedzenia budynku nowo otwartej szko造 przygotowanej ju do zaj耩.

Kandydaci do gimnazjum rekrutowali si z m這dzie篡 miejskiej i okolicznych wiosek. By豉 to m這dzie ze 鈔odowiska ch這pskiego i robotniczego oraz miejscowej nielicznej inteligencji, w wi瘯szo軼i przero郾i皻a, o niejednokrotnie bogatym do鈍iadczeniu 篡ciowym, która wysz豉 niedawno z ukrycia przed okupantem, wróci豉 z przymusowych robót, bezpo鈔ednio od p逝ga i krów, surowa, nieobyta o twardej szkole 篡cia. Wielu z nich albo wi瘯szo嗆 nie zd捫y豉 przed wojn sko鎍zy szko造 podstawowej. Nie mieli oni 瘸dnego przygotowania, za to kilkuletni przerw w nauce. Oprócz czytania i pisania oraz szczerych ch璚i, prócz zapa逝 i ambicji niewiele wi璚ej mogli posiada. Kandydaci przychodzili cz瘰to bez 鈍iadectw, do pota do陰czali za鈍iadczenia od swoich nauczycieli stwierdzaj帷e, 瞠 ucz瘰zczali prywatnie na lekcje j瞛yka polskiego, matematyki, historii i geografii i zaliczyli 7 klas szko造 podstawowej.

Gdyby鄉y przejrzeli ich podania, pierwsze wypracowania, ogarn掖by nas wielki smutek, ale i zarazem rado嗆: smutek wyp造waj帷y z u鈍iadomienia sobie, czym jest wojna dla m這dego pokolenia, które w krótkim czasie staje si wtórnym analfabet, i rado嗆, 瞠 z tych m這dych wyro郵i ludzie, którzy uko鎍zyli szko喚 鈔edni, studia wy窺ze, osi庵n瘭i tytu造 naukowe i zajmowali ró積e odpowiedzialne stanowiska.

Przyjmowano wtedy do szko造 raczej wed逝g wzrostu i wieku, starszych i wy窺zych do tak zwanych klas przyspieszonych -pierwszej i drugiej, m這dszych do normalnych, te pierwszej i drugiej. Niejeden nauczyciel mia wówczas w徠pliwo軼i, czy z takiego materia逝 b璠zie mo積a co zrobi, je瞠li uprzytomnimy sobie, 瞠 i nauczyciele prze篡li obozy, prace przymusowe lub ukrywali si gdzie jako pracownicy fizyczni, by przetrwa czasy okupacji, 瞠 nie by這 ani bibliotek, ani podr璚zników, ani wystarczaj帷ej ilo軼i zeszytów - obraz pocz徠ków nauki w k這buckim gimnazjum b璠zie wyra幡iejszy.

 Egzamin, jaki odbywa si w dniach 7-10 wrze郾ia 1945 roku, by czyst formalno軼i. Kandydaci zdawali z czterech przedmiotów: j瞛yka polskiego, matematyki, historii i geografii. Skala ocen by豉 bardzo bogata i dosy dowolna; od niedostatecznej s豉bej, ledwie dostatecznej, mniej dostatecznej, poprzez dostateczn, do嗆 dobr do bardzo dobrej - tych ostatnich by這 niewiele. Z egzaminów sporz康zono indywidualne protoku造 podpisane przez komisj.

W pierwszym roku szkolnym 1945/46 gimnazjum mia這 4 oddzia造 i oko這 140: dwie klasy o kursie przyspieszonym - pierwsz i drug oraz dwie normalne - równie pierwsz i drug.

Zabudowania, w których zlokalizowano szko喚, niegdy 篡dowskie, a za okupacji niemieckie, by造 teraz w豉sno軼i Miejskiej Rady i sk豉da造 si z dwóch cz窷ci: jednopi皻rowego budynku gównego, gdzie mie軼i這 si osiem izb lekcyjnych, pokój nauczycielski, male鎥i gabinet dyrektora i tej samej wielko軼i sekretariat - i oficyny zaj皻ej przez wielodzietn rodzin i wo幡ego szko造, obok za na placu szkolnym mie軼i造 si rudery po篡dowskie i synagoga, gdzie uczniowie ch皻nie przebywali podczas przerw.

Nowo przyj璚i gimnazjali軼i przynosili obowi您kowo z domu krzes豉, aby mie na czym siedzie, ze znalezionych ksi捫ek kompletowali szkoln bibliotek; nauczyciele i rodzice gromadzili pomoce naukowe, aby szko豉 mog豉 normalnie funkcjonowa. Pocz徠ki by造 bardzo trudne, K這buck nie mia 瘸dnej tradycji, nie by這 odpowiedniej kadry przygotowanej do nauczania w szkole 鈔edniej.

Prywatne Miejskie Gimnazjum Ogólnokszta販帷e w K這bucku - taka nazwa widnia豉 na piecz徠kach - zatrudnia這 na pocz徠ku kilku nauczycieli etatowych, dwóch pracowników administracji i obs逝gi. Grono stanowili: dr Ignacy Kozielewski, dyrektor i nauczyciel j瞛yka polskiego; Wanda Grabi雟ka, nauczycielka geografii; Wanda Kucharska, nauczycielka historii i matematyki; Maria Dominik, nauczycielka j瞛yka angielskiego; Ludwik Ochma雟ki, nauczyciel 酥iewu i muzyki; Leon Pfranger, nauczyciel rysunku i przysposobienia wojskowego; ks. W豉dys豉w Gacek, nauczyciel religii; dr Franciszek Wójcik, nauczyciel biologii i anatomii; mgr Zdzienicki nauczyciel fizyki i matematyki; Halina Treutler, sekretarka; Jan Pucha豉, wo幡y. Innych przedmiotów nauczali pedagodzy z zewn徠rz.

Klas pierwsz przyspieszon w my郵 okólnika Kuratorium Okr璕u Szkolnego Kieleckiego traktowano jako wst瘼n. Przerabiano w niej materia nakre郵onych programem z 1937 roku przy jednoczesnym wyrównywaniu zaleg這軼i ze szko造 podstawowej.

Selekcja i samoselekcja by造 dosy du瞠, klasyfikacja ostra. Po pierwszym semestrze, zgodnie z tym okólnikiem, uczniów poddano komisyjnemu egzaminowi, nie wszyscy mogli sprosta tak postawionym wymaganiom. Trudno嗆 powi瘯sza fakt, 瞠 brakowa這 podr璚zników do poszczególnych przedmiotów. Niektórzy nauczyciele po prostu dyktowali, inni prowadzili wyk豉dy, jeszcze inni czytali. Na lekcjach j瞛yka polskiego nauczyciel czyta lektury, robi to wspaniale. Takie by造 czasy...

Tutaj zawi您a造 si pierwsze wa積e przyja幡i i mi這軼i, które w wi瘯szo軼i przetrwa造 wszelkie 篡ciowe burze, tutaj spotyka造 uczniów pierwsze sukcesy i pora磬i. Czas bieg szybko. Gimnazjali軼i wch豉niali wiedz szkoln, pierwsze lektury sienkiewiczowskiej "Trylogii" czytane noc wspólnie z kolegami, poezje Mickiewicza, S這wackiego...

31 maja 1946 dyrektor Kozielewski z這篡 rezygnacj z zajmowanego stanowiska i z dniem 1 wrze郾ia przeniós si do Mstowa. Tak zako鎍zy si pierwszy rok funkcjonowania gimnazjum w K這bucku i pierwszy wa積y etap jego rozwoju. Z nowym rokiem szkolnym 1946/47 rozpocz掖 si bardzo wa積y etap drugi, który wycisn掖 swoje pi皻no na ca貫j historii k這buckiego liceum.

Image1 wrze郾ia 1946 roku nowym dyrektorem i nauczycielem j瞛yka polskiego zosta dr Kazimierz Kosi雟ki, do鈍iadczony nauczyciel, wybitny pedagog i uczony, którego los rzuci niespodziewanie w te strony. Od 1917 roku bowiem do upadku powstania warszawskiego by nauczycie貫m s造nnego Gimnazjum M.Reja w Warszawie. By absolwentem Uniwersytetu Jagiello雟kiego i studentem L'Ecole des Hautes Etudes w Pary簑. Mia wi璚 鈍ietne przygotowanie naukowe i pedagogiczne. W okresie dwudziestolecia mi璠zywojennego wyda wiele prac naukowych, monografii polskich pisarzy m.in. Stanis豉wa Witkiewicz, Jana Kochanowskiego, Jana Dymitra Solikowskiego, Stanis豉wa Wyspia雟kiego. Spokojny opanowany i niezwykle pracowity szybko przywi您a si do miejsca pracy i ludzi z nim wspó逍racuj帷ych. Po ci篹kich prze篡ciach w powstaniu, K這buck wyda mu si oaz spokoju. Chocia brakowa這 mu tego szerokiego oddechu, jakie daje stalica z bibliotekami i instytucjami naukowymi, to nie okazywa niezadowolenia. Mia 鈍iadomo嗆 i wierzy, 瞠 jest tu potrzebny i mo瞠 co zrobi dla tego miasteczka.

Pierwszym dzia豉niem by這 skompletowanie najlepszego grona pedagogicznego, o co wówczas nie by這 豉two. Uda這 mu si pozyska kilku nauczycieli i zapewni szkole przychylno嗆 w豉dz miejskich i spo貫cze雟twa. Komitet Rodzicielski opozycyjny wobec poprzedniego dyrektora, powa積ie zaanga穎wa si w realizacj zada, jakich podj掖 si dyrektor Kosi雟ki. Najbardziej uwidoczni這 si to w gromadzeniu 鈔odków na rozwój szko造 i jej wyposa瞠nie w niezb璠ne pomoce. Janina i ㄆcja Kwiatkowskie, prowadz帷e amatorski teatr, przygotowa造 przedstawienie "Krakowiaków i górali" i ca造 dochód przeznaczony zosta na potrzeby gimnazjum. Z przedstawienia "Skalmie瘸ki" zakupiono ksi捫ki do biblioteki szkolnej.

Dyrektor Kosi雟ki troszczy si tak瞠 o modernizacj budynku. Zleci przebudowanie klatki schodowej (by造 tam schody przypominaj帷e drabin) i wygospodarowa na okres jesieni i zimy zast瘼cz sal gimnastyczn, która s逝篡豉 do zebra i wystawiania sztuk. Powsta wówczas teatr szkolny, dla którego nowy dyrektor napisa sztuk pt. "Po瞠gnanie D逝gosza".

W roku szkolnym 1946/47 gimnazjum mia這 sze嗆 oddziaów, 12 nauczycieli i 168 uczniów. Cz窷 z nich pochodzi豉 z odleg造ch zak徠ków Ziemi K這buckiej i traci豉 wiele czasu na dojazdy. Nale瘸9o im zapewni miejsce w internacie - bursie. Nie by這 to mo磧iwe przed przekwaterowaniem lokatora zajmuj帷ego pomieszczenia w oficynie. Nast徙i這 to dopiero w 1947 roku, tu przed pierwsz ma陰 matur, która by豉 wielkim prze篡ciem tak dla m這dzie篡, jak i ca貫go miasteczka. Do egzaminu ko鎍owego zosta這 dopuszczonych 19 po鈔ód 24 uczniów, a 18 zdoby這 鈍iadectwo uko鎍zenia gimnazjum.

Nadszed czas "podwy窺zania poprzeczki". Dyrektor Kosi雟ki podj掖 starania o nadanie szkole uprawnie do prowadzenia klas licealnych. Na kierowane do w豉dz pisma nie nadchodzi造 jednak odpowiedzi, co dyrektor przyj掖 jako przyzwolenie i uruchomi pierwsz klas licealn. Dopiero po zako鎍zeniu roku szkolnego, gdy pierwszoklasi軼i otrzymali 鈍iadectwa - odezwa這 si kuratorium, 膨daj帷... by uczniowie oddali 鈍iadectwa. Nie wiadomo, jak zako鎍zy豉by si ta walka z o鈍iatow biurokracj, gdyby nie zarz康zenie Ministra O鈍iaty z lipca 1948 roku, które zaliczy這 Miejskie Gimnazjum Koedukacyjne w K這bucku do sieci szkó ogólnokszta販帷ych stopnia licealnego na rok szkolny 1948/49. Tak uznana szko豉 mia豉 ju oficjalnie cztery klasy: VIII. IX. X. XI. Najliczniejsza by豉 VIII (49 uczniów), a najmniejsza XI (7 uczniów, z których 6 otrzyma這 鈍iadectwa dojrza這軼i).

Dyrektor Kosi雟ki szczególn trosk otacza bibliotek szkoln. Jej ksi璕ozbiór wzrasta z miesi帷a na miesi帷, a szafy w pokoju nauczycielskim nie mog造 pomie軼i wszystkich woluminów. Biblioteka wi璚 otrzyma豉 du膨 sal, gdzie swobodnie u這穎no 2000 ksi捫ek, w鈔ód których obok lektur szkolnych powa積 pozycj stanowi造 leksykony i encyklopedie.

W 1950 roku szko豉 zosta豉 upa雟twowiona, a ca造 maj徠ek przej窸o Ministerstwo O鈍iaty. Zacz掖 si okres indoktrynacji. Nauczyciele i m這dzie poddawani byli naciskom wszechw豉dnej partii. Zacz窸y si ataki na dyrektora. Us逝積i donosiciele fa連zywie go oskar篡li, pisali anonimowy do w豉dz partyjnych, co nie pozostawa這 bez echa. Czekano tylko na jaki pretekst, by dokona zmiany. Wreszcie znaleziono. Zarzucono dyrektorowi Kosi雟kiemu ... zbyt surow ocen uczniów. 29 marca 1952 roku otrzyma wymówienie. Kiedy odchodzi, nikt go nie 瞠gna , nikt nie z這篡 mu podzi瘯owa za prace i dokonania.

"Szczeroz這ta m這dzie " odp豉ci豉 si swemu wychowawcy i nauczycielowi. Nie zapomnia豉 o jego zas逝gach i w 45 -t rocznic istnienia gimnazjum spowodowa豉, 瞠 wróci do K這bucka jako patron Liceum Ogólnokszta販帷ego i Liceum Ekonomicznego, by pozosta tu juz na zawsze.

Z chwila odej軼ia Kazimierza Kosi雟kiego zako鎍zy si okres wzgl璠nej stabilizacji w Liceum Ogólnokszta販帷ym w K這bucku. 1wrze郾ia 1952 r. stanowisko dyrektora obja dwudziestoczteroletni - bez kwalifikacji zawodowych - Jerzy Pitek. Kiedy przejmowa szko喚 i obowi您ki dyrektora od swojego poprzednika, naukowca i wybitnego pedagoga , legitymowa si tylko 鈍iadectwem dojrza這軼i liceum pedagogicznego wystawionym ...31 lipca 1952 r. przez rejonow komisj dla czynnych nauczycieli szkó podstawowych , co formalnie dawa這 mu kwalifikacje do nauczania w publicznych szko豉ch powszechnych oraz uprawnia這 do poj璚ia studiów wy窺zych.

Poza Kosi雟kim odesz這 jeszcze paru dobrych i do鈍iadczonych nauczycieli, m.in. doskona造 豉cinnik i wspania造 wychowawca - mgr . Kazimierz Kaczorowski, zwany przez uczniów " Kaczorem "!

Nowy rok szkolny 1952/53 rozpocz窸o 180 uczniów i 9 nauczycieli; liceum liczy這 5 oddziaów w tym jedn klas 10 pedagogiczn, po której absolwenci podejmowali prac w szko豉ch wiejskich, egzamin dojrza這軼i zdawali pó幡iej przed pa雟twow komisj dla niewykwalifikowanych nauczycieli. Szko造 podstawowe, szczególnie na wsi, potrzebowa造 nauczycieli st康 pomys, by klasy 10 przygotowywa造 m這dych absolwentów do pracy pedagogicznej.

Nowo mianowany dyrektor na jednym z pierwszych posiedze rady pedagogicznej nakre郵i zadania jakie stoj przed szko陰, a mianowicie tworzenie "nowego cz這wieka - twórc socjalizmu, zdolnego do pracy dla Polski Ludowej, dla dobra ludzko軼i i pokoju".

Od pierwszych dni zosta wci庵ni皻y do pracy spo貫cznej i politycznej. Pe軟i ró積e funkcje. Zbyt cz瘰to odrywany by od zaj耩 szkolnych. Sprawy dydaktyczne i metodyczne, wyniki nauczania oraz instrukta dla pocz徠kuj帷ych nauczycieli nie mia造 dla wi瘯szego znaczenia. Konsekwentnie jednak stara si upolityczni prac szko造.

Tematyka szkolenia rady pedagogicznej nasycona by豉 ideologi, problematyk zjazdow i rocznicow. A mimo to albo wbrew temu wszystkiemu, co dzia這 si w szkole, i w szkolnictwie, nauczyciele starali si dobrze pracowa z m這dzie膨, rzetelnie wype軟ia swoje obowi您ki, rozbudza zainteresowania uczniów na lekcjach, w kó趾ach zainteresowa i zespo豉ch artystycznych.

W lutym 1953 r. Jerzy Pitek wzi掖 udzia w centralnym kursie dla dyrektorów. 4 pa寮ziernika z這篡 pa雟twowy egzamin uproszczony dla niewykwalifikowanych nauczycieli szkó 鈔ednich z przedmiotów pedagogicznych, po czym napisa podanie o przeniesienie do szkolnictwa zawodowego, gdzie otrzyma stanowisko wizytatora, i z dniem 1 lutego 1954 r., po pó速orarocznym dyrektorowaniu przeniós si do υdzi.

Nast瘼c jego by豉 Urszula Stelmach , równie z awansu i bez kwalifikacji, wykazuj帷a jednak wi瘯sz trosk o szko喚 , o dyscyplin i wyniki nauczania ni jej poprzednik. Liceum otrzyma這 te kilku nowych nauczycieli z uniwersyteckim wykszta販eniem , mi璠zy innymi do j瞛yka polskiego , fizyki i chemii , co gwarantowa這 pe軟 realizacj programu nauczania z tych przedmiotów.

W roku szkolnym 1955/56 nast徙i豉 znowu niespodziewana zmiana na stanowisku dyrektora. Urszula Stelmach-Ratuszy雟ka z這篡豉 rezygnacj z osobistych wzgl璠ów , a nowym dyrektorem zosta豉 - przeniesiona ze 奸御ka - nauczycielka j瞛yka rosyjskiego , Maria Zaputowicz. Powi瘯szy這 si te grono o dalszych nauczycieli - specjalistów od j瞛yka angielskiego , biologii i matematyki, wzros豉 liczba oddziaów i uczniów. Od wrze郾ia 1956 r. otwarty zosta internat dla dziewcz徠 , co w du篡m stopniu poprawi這 warunki m這dzie篡 doje盥瘸j帷ej i przyczyni這 si do podniesienia wyników nauczania.

W zwi您ku z dokonuj帷ymi si zmianami politycznymi w kraju zmieni豉 si równie atmosfera przy w szkole. Nauczyciele przestali by nachalnie sterowani , zyskali wi瘯sz swobod w nauczaniu , mogli wreszcie by sob. Zniesiono szkolenie ideologiczne. Przedstawiciele kuratorium i wizytatorzy na spotkaniach z gronem zalecali , aby nauczyciele samodzielnie rozwi您ywali teraz problemy szko造 i nauki, brali sprawy w swoje r璚e.

"Trzeba wiele b喚dów sprostowa - powiedzia na takim spotkaniu M.Andrzejewski -i podj望 walk o autorytet nauczyciela , stracony w okresie kultu jednostki. Nowy kolektyw pedagogiczny w pe軟i gwarantuje zabezpieczenie wyników naukowych i dydaktyczno-wychowawczych na terenie tutejszej szko造"

W 1956r. dyrekcja i w豉dze miasta podj窸y starania o budow nowego obiektu dla liceum , które powi瘯szy這 si tak , 瞠 nauka musia豉 si odbywa na dwie zmiany.

Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w K這bucku wyst徙i這 do powiatowych i wojewódzkich w豉dz o przy酥ieszenie inwestycji. Powsta komitet budowy , którego 篡wot by jednak krótki. 8 lutego 1957r. Maria Zaputowicz z這篡豉 rezygnacj ze stanowiska dyrektora motywuj帷 swoj decyzj z造m stanem zdrowia. "Czuj si bardzo 幢e -napisa豉 -i nie nadaj si na to stanowisko" . W豉dze o鈍iatowe przychyli造 si do jej pro軸y i z dniem 1 marca 1958r. powierzy造 t funkcj tymczasowo Leonowi Pfangerowi , nauczycielowi przysposobienia wojskowego , zwi您anemu ze szko陰 od jej powstania. Przez wszystkie lata wspiera on i pomaga kolejnym dyrektorom.

1 wrze郾ia 1958r. stanowisko dyrektora obj掖 mgr Jerzy Garbacz . Pfranger za pe軟i funkcj jego zast瘼cy. Kiedy wizytator M. Andrzejewski przedstawi gronu nowego dyrektora stwierdzi z g喚bokim przekonaniem , 瞠 Liceum w K這bucku ma wreszcie dyrektora z prawdziwego zdarzenia, dobrego matematyka i do鈍iadczonego pedagoga.

Kuratorium w ci庵u poprzednich dwu lat przydzieli這 szkole 9 wykwalifikowanych m這dych nauczycieli. Brak jedynie by這 specjalisty od wychowania fizycznego, ale te szko豉 nie mia豉 odpowiednich warunków do prowadzenia tego przedmiotu, gdy brak by這 sali gimnastycznej. Z roku na rok zwi瘯sza si nap造w do liceum, zmniejsza si odsiew i podnosi造 si wyniki nauczania. Szko豉 liczy豉 ju 9 oddziaów i 270 uczniów. Warunki lokalowe by造 jednak bardzo trudne, klasy ma貫 i ciemne, skrzypi帷e pod這gi, kiepski stan higieniczno-sanitarny, gabinet dyrektora i kancelaria mie軼i造 si w male鎥ich pokoikach. Problem ten móg by rozwi您any tylko przez zbudowanie nowej szko造. Teraz i kuratorium wyst徙i這 z wnioskiem o zaplanowanie na najbli窺ze lata budowy nowego obiektu. Istniej帷y internat dla dziewcz徠 mieszcz帷y si przy ul. Wielu雟kiej, nawet po remoncie i adaptacji nie odpowiada wymaganym warunkom. Zachodzi豉 równie konieczno嗆 wybudowania nowego internatu dla dziewcz徠 i ch這pców. Szko豉 s豉bo by豉 wyposa穎na w nowoczesne pomoce naukowe i sprz皻, bez których coraz trudniej by這 pracowa i osi庵a dobre wyniki.

W liceum wytworzy豉 si nie najlepsza atmosfera. 10 marca 1961 odby這 si nadzwyczajne posiedzenie rady pedagogicznej z udzia貫m naczelnika wydzia逝 mgr Piotr Hulka, wizytatora Piotra Kokoryka i przedstawiciela KP PZPR Lucjana Popiela. Naczelnik wyg這si referat na temat laicyzacji szko造 podkre郵aj帷, 瞠 problem ten napotyka w liceum du瞠 trudno軼i. Krytycznie oceni postaw nauczycieli, ich brak zaanga穎wania. Po paroletniej do嗆 niezale積ej pracy i wzgl璠nej wolno軼i, znowu nast瘼owa這 "przekr璚anie 鈔uby".

Wizytacja w takim sk豉dzie by豉 w豉軼iwie pretekstem, chodzi這 w gruncie rzeczy o to, aby rozprawi si z nauczycielami, którzy popadli w konflikt z dyrektorem szko造. Dyrektor Garbacz w krótkim czasie pope軟i zbyt du穎 b喚dów, nie potrafi znale潭 wspólnego j瞛yka z m這dym gronem. Konflikt nasila si z ka盥ym dniem, sprawa stan窸a na ostrzu no瘸; albo dyrektor odejdzie, albo grono w ca這軼i z這篡 rezygnacj. Dosta這 si wszystkim nauczycielom, ale dyrektor odszed, aby nie rzutowa這 to ujemnie na wyniki nauczania i wychowania.

Dyrektorowanie obj窸a mgr Krystyna Skowro雟ka, polonistka, kobieta m康ra, taktowna, dobry organizator, ale kierowa豉 szko陰 tylko przez pó roku: zachorowa豉, mia豉 powa積 operacj i ju do pracy na stanowisko dyrektora nie wróci豉. Mog這 si wydawa, 瞠 nad szko陰 zawis這 jakie fatum. A pzecie liceum funkcjonowa這 i osi庵a這 nie najgorsze wyniki. W ci庵u tych trudnych lat 1952-1962 wykszta販i這 257 absolwentów, z czego oko這 70% podj窸o dalsz nauk w szko豉ch pomaturalnych i wy窺zych. Dopracowa這 si wykfalifikowanej kadry, chocia nadal nast瘼owa造 co roku du瞠 zmiany. Odchodzili jedni, przychodzili drudzy. Chodzi這 wi璚 o to, aby nast徙i豉 stabilizacja na stanowisku dyrektora i nie by這 ci庵貫go ruchu nauczycieli, a to mo積a by這 osi庵n望 zapewniaj帷 im mieszkania.

1 wrze郾ia 1962r. w豉dze o鈍iatowe powierzy造 stanowisko dyrektora poloni軼ie z grona, absolwentowi Uniwersytetu Jagiello雟kiego i wychowankowi k這buckiego liceum - mgr. Janowi Borkowskiemu, który przez 22 kolejne lata, a do przej軼ia na emerytur, kierowa Liceum Ogólnokszta販帷ym w K這bucku.

Wraz z obj璚iem przez Jana Borkowskiego kierownictwa liceum zako鎍zy si okres cz瘰tych zmian na stanowisku dyrektora. By這 to niezb璠nym warunkiem prowadzenia tak prac dydaktycznych jak i budowy nowej szko造. Szkole potrzebne by這 jedno i drugie. Cz瘰te zmiany nie sprzyja造 kompletowaniu wysoko kwalifikowanej kadry nauczycielskiej, a to mia這 wp造w na poziom nauczania.

W 1962 roku rozpocz窸y si prace budowlane ju pod nowym dyrektorem. Starania o now siedzib dla rozwijaj帷ej si szko造 mia造 poparcie nie tylko w鈔ód rodziców, których dzieci uczy造 si w liceum, ale tak瞠 w miejscowym spo貫cze雟twie. By這 to niezmiernie wa積e, bowiem dawa這 dzia豉czom z Komitetu Budowy szans uznania zgody na zmian pocz徠kowego projektu przewiduj帷ego tylko osiem sal lekcyjnych, trzy pracownie i internat dla 112 uczniów.

Z harmonogramu robót wynika這, 瞠 nowy budynek zostanie oddany do u篡tku w 1966 roku, by這 wi璚 nieco czasu na zmian planu i powi瘯szenie powierzchni nowej instytucji. Wykorzystano to skwapliwie i 25 wrze郾ia 1963 roku uzyskano zgod na propozycj zmian przed這穎ne przez Spo貫czny Komitet Budowy oraz now dyrekcj szko造.

K這buck nigdy nie by atrakcyjny dla nauczycieli reprezentuj帷ych wysoki poziom wiedzy, stara szko豉 za raczej odstrasza豉 ni przyci庵a豉. Nie dysponowa tak瞠 ofertami nowych mieszka, a w tamtych czasach mieszkania rozstrzyga造 o stabilno軼i kadry. Dopiero uzyskanie statutu miasta powiatowego i rozwój kopalni rud 瞠laza zmieni這 t sytuacj. Ruszy這 budownictwo mieszkaniowe, a powiatowy K這buck ju znaczy wi璚ej ni gminny.

Zanim jednak powsta這 nowe osiedle, szko豉 pozyska豉 nowych nauczycieli spo鈔ód absolwentów k這buckiego liceum, którzy powracali w rodzinne strony. Dla nich nie trzeba by這 w trybie natychmiastowym stara si o mieszkania. Mieli rodziny, a tak瞠 ambicj przyczyniaj帷 si do rozwoju "ich liceum". Nie zniech璚a造 ich ci篹kie warunki pracy w starym budynku, gdzie trzeba by這 prowadzi nauk na dwie zmiany, od godziny ósmej do dwudziestej. Przez 4 lata, równocze郾ie z pracami budowlanymi, w których pomagali rodzice uczniów, gromadzono sprz皻 i pomoce naukowe. Do pomocy nowemu dyrektorowi przyszed kierownik internatu, Mieczys豉w Wojtowicz i razem dopilnowywali powstaj帷ej inwestycji.

W 1966 nowe budynki sta造 otworem dla nauczycieli i m這dzie篡. We wrze郾iu przekazano pomieszczenia internatu, a w grudniu - szkolne. W salach l郾i帷e parkiety, nowe meble, dobrze wyposa穎ne gabinety do nauki biologii, fizyki, chemii i geografii, wychowania technicznego i przysposobienia obronnego; pracownie do j瞛yka polskiego, historii i matematyki, wspania豉 sala gimnastyczna z bogatym zapleczem, biblioteka z czytelni.

Po "kurniku" jak nazywano stary budynek m這dzie otrzyma豉 pa豉c. Przekazanie tego "pa豉cu" zdopingowa這 tak uczniów, ich rodziców, jak i grono nauczycielskie do aktywnego w陰czenia si w urz康zanie gabinetów, pracowni i klas. Miejscowe zak豉dy przemys這we pomaga造 szkole w zbudowaniu kompleksu sportowego. Powsta造 boiska do pi趾i siatkowej, r璚znej, koszykówki, bie積ia i rzutnia. K這buck móg szczyci si swoim liceum. Grono nauczycielskie - ju wzmocnione - chcia這 by godne nowej, imponuj帷ej budowli. Nauczyciele starali si zgromadzi w prowadzonych pracowniach jak najcenniejsze pomoce naukowe, których nie powstydzi這by si liceum z wieloletnimi tradycjami. Dyrektor Borkowski dba o wp造w finansów na 鈔odki dydaktyczne i na ksi捫ki dla szkolnej biblioteki. Podstawowymi kryteriami oceny pracy szko造 sta造 si wyniki egzaminów dojrza這軼i oraz liczba absolwentów kontynuuj帷ych nauk na wy窺zych uczelniach. Ambicj ka盥ego nauczyciela sta這 si rozbudzenie zainteresowa m這dzie篡 przedmiotem nauczanym przez niego i zach璚anie do obrania takiego kierunku studiów a nawet zawodu, który by z tym zgodny.

Podczas otwarcia nowej szko造 nast徙i jeszcze jeden donios造 akt: przekazanie jej pod opiek m這dzie篡. Od niej bowiem zale瘸這, w jakim stanie b璠zie si znajdowa豉, czy panowa w niej b璠zie porz康ek, 豉d i czysto嗆, czy te ulegnie dewastacji.

Znaczenie liceum w 鈔odowisku stale ros這. Sta這 si ono atrakcyjne dla absolwentów wy窺zych uczelni, obieraj帷ych zawód nauczyciela. Wracali do niego maturzy軼i: Janina W御i雟ka-Grabara, Danuta Mizera-Cie郵ak, El瘺ieta Ch陰d-Czerwi雟ka, Wanda Psiuk-Wo積iak, Zdzis豉w Ch陰d, Czes豉w Tro郾iak, Joanna Kulej i inni . Szko豉 skupi豉 grono wysoko kwalifikowanych pedagogów, ofiarnych i ambitnych, w鈔ód których najtrwalej wpisa豉 si mgr Halina Pilecka, doskona造 matematyk i organizator 篡cia szkolnego. Dla niektórych k這buckie liceum by這 pierwszym i jedynym miejscem pracy a do zas逝穎nej emerytury, jak Krystyna i W豉dys豉w Niemczykowie.

W豉dys豉w Niemczyk i Wojciech Wo幡iak rozwin瘭i szkoln turystyk rowerow osi庵aj帷 ogólnopolskie sukcesy. Dzi瘯i Tadeuszowi Kulejowi, nauczycielowi P.O. szko豉 osi庵n窸a tytu造 mistrzowskie w sportach obronnych. Wo幡iakowi liceum zawdzi璚za ponadto powstanie szkolnego studia radiowego, gdzie uczniowie zdobywali pierwsze szlify ,, radiowców''.

Dwudziestopi璚iolecie istnienia liceum uczniowie uczcili zorganizowaniem zjazdu absolwentów. Na zje寮zie jak 篡wa zjawi豉 si historia szko造 i jej zmaterializowane osi庵ni璚ia. Ludzie, którzy j uko鎍zyli, reprezentuj ró積e zawody i pe軟i powa積e funkcje w wielu dziedzinach 篡cia gospodarczego i kulturalnego.
Zarz康zeniem Kuratora O鈍iaty i Wychowania w Cz瘰tochowie z dniem 1 wrze郾ia 1977 roku powo豉ny zosta Zespó Szkó, w którego sk豉d wesz造: Liceum ogólnokszta販帷e, Liceum Ekonomiczne i Zasadnicza Szko豉 Ogrodnicza, dzi瘯i czemu dyr Borkowski otrzyma etat zast瘼cy. Funkcj wicedyrektora pe軟i mgr Ryszard Krasowski. Szko豉 dysponowa豉 12 izbami lekcyjnymi, siedmioma pracowniami i gabinetami specjalistycznymi, sal gimnastyczn, gabinetem lekarskim i stomatologicznym, 鈍ietlic, studiem radiowym oraz kompleksem boisk.

W roku 1979 po陰czono bibliotek szkoln i pedagogiczn w jeden organizm gromadz帷y 30000 woluminów. Nowa biblioteka zaj窸a pi耩 pomieszcze. W okresie od 1962 do 1984r., kiedy funkcj dyrektora pe軟i Jan Borkowski mury liceum opu軼i這 oko這 1538 absolwentów, z których ponad 60% podj窸o studia na wy窺zych uczelniach Krakowa, Wroc豉wia, υdzi, Opola, Poznania, Katowic, Torunia, a tak瞠 Pragi, Sofii, Moskwy i Petersburga. Kilkudziesi璚iu z nich obra這 karier naukow, mi璠zy innymi Barbara Wójcicka, W這dzimierz Suleja, Józef Nicpo, Ryszard Pietrzak, Edward Sali雟ki, Czes豉w Miland, Eugeniusz Porada, Józef Paduch ...wojskow W這dzimierz Dró盥, Marek Sucha雟ki i inni.

Wielu absolwentów po studiach wróci這 do K這bucka i podj窸o prac w naszym mie軼ie. Mamy "w豉snych" nauczycieli, lekarzy, in篡nierów, dziennikarzy, a ostatnio... w豉snego burmistrza.

Zawirowania trudnych lat okresu stanu wojennego (a wcze郾iej lat 1968, 1970, 1976 i 1980) szko豉 przesz豉 bez wi瘯szych wstrz御ów, co by這 zas逝g ca貫go grona pedagogicznego oraz uczniów. Sta豉 si wielk zgran rodzin, gdzie wzajemna tolerancja i szacunek zapobiega造 powa積ym konfliktom. Wszystkich 陰czy wspólny cel: dobro ucznia i dobre imi szko造. W tej rodzinie sta貫 miejsce mia komitet rodzicielski, prowadzony najpierw przez Aleksego Bugaja, który by przewodnicz帷ym przez kilka kadencji, który walnie wspiera dyrektora w staraniach o budow nowej szko造 wraz z Celin Pucha這w, poprzez Kazimierza Mo鎥, Henryka Betchera, Jerzego Nog, którzy przewodnicz帷 rodzicom przyczynili si do podniesienia rangi szko造 i do jej wzbogacenia technicznego i estetycznego.

K這buckie liceum osi庵n窸o wysoki poziom dydaktyczno - naukowy i znalaz這 si w gronie 10 najlepszych szkó w województwie. Wszystkie wizytacje przynosi造 mu pochlebne oceny.

W 1984roku mgr Jan Borkowski z這篡 rezygnacj ze stanowiska dyrektora Zespo逝 Szkó i przeszed na emerytur. By pierwszym, który odchodzi 瞠gnany uroczy軼ie przez grono i uczniów, w豉dze o鈍iatowe i rodziców. Jego nast瘼c zosta mgr Mieczys豉w Kot, absolwent Wy窺zej Szko造 Pedagogicznej w Krakowie.

Mgr Mieczys豉w Kot rozpocz掖 prac w liceum w roku 1969 jako nauczyciel j瞛yka rosyjskiego i przysposobienia obronnego. By do鈍iadczonym z pi皻nastoletnim sta瞠m pedagogiem, gdy decyzj Kuratora O鈍iaty i Wychowania w Cz瘰tochowie z dnia 21 sierpnia 1984r. przy akceptacji grona nauczycielskiego zosta powo豉ny na stanowisko dyrektora Zespo逝 Szkó w K這bucku. Funkcj pe軟i nadal d逝goletni nauczyciel historii i dzia豉cz o鈍iatowy - mgr Robert Cuper.

By to okres zbli瘸j帷ych si zmian w Polsce i w Europie. Chyli si ku upadkowi stary niewydolny system realnego socjalizmu, cho broni si jeszcze mocno na wszystkich zagro穎nych pozycjach.

Niektórzy chcieli si陰 zatrzyma i cofn望 bieg wydarze, ale historia kieruj si swoimi prawami. Agonia starego i powstanie nowego rodzi造 wiele bolesnych zdarze, pogl康ów i postaw. Ten z這穎ny i trudny czas dla narodu spo貫czno嗆 szkolna prze篡豉 godnie, w陰czaj帷 si rozumnie w nurt pozytywnych i koniecznych przemian.

Na mocy ustawy o systemie o鈍iaty z dnia 7 wrze郾ia 1991r. zostali odwo豉ni z funkcji wszyscy dyrektorzy szkó publicznych, nowych wy這niono na zasadzie konkursu. 10 kwietnia 1992 roku komisja jednog這郾ie zaaprobowa豉 kandydatur Mieczys豉wa Kota, a Kurator O鈍iaty powierzy mu z dniem 1 wrze郾ia 1992 roku, tym razem z wyboru, funkcj dyrektora w Zespole Szkó w K這bucku.

W 1984r. Zespó Szkó stanowi造:

- Liceum Ogólnokszta販帷e - 9 oddziaów - 141 uczniów,

- Liceum Ekonomiczne - 4 oddzia造 - 113 uczniów,

- Zasadnicza Szko豉 Ogrodnicza - 3 oddzia造 - 96 uczniów,

- Internat - 112 mieszka鎍ów,

Szko豉 zatrudnia豉 28 nauczycieli.

Zasadnicza Szko豉 Ogrodnicza kszta販i豉 m這dzie do 1987 roku. Od 1987 roku Zespó Szkó rozszerzono o Policealne Studium Zawodowe, które przygotowywa這 absolwentów liceów ogólnokszta販帷ych do pracy w zawodzie bibliotekarz. Dzia豉這 ono tylko do 1991 roku.

Szybko ros豉 liczba oddziaów. W roku szkolnym 1994/95 w 12 oddzia豉ch LO uczy這 si 344 i w 10 oddzia豉ch LE 356 uczniów. Kadra liczy豉 48 nauczycieli w tym 36 etatowych. O鄉iu pedagogów posiada drugi stopie specjalizacji zawodowej.

Nadrz璠nym celem dyrekcji i nauczycieli by這 i jest tworzenie szko造 opartej na wzajemnej 篡czliwo軼i szacunku i zrozumieniu, bez nadmiernych l瘯ów i napi耩, zapewnienie m這dzie篡 dobrych warunków do zdobywania wiedzy, umiej皻no軼i i sprawno軼i.

Szko豉 w minionym dziesi璚ioleciu nadal osi庵a豉 dobre wyniki w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opieku鎍zej. Oko這 12% m這dzie篡 LO uzyska這 鈔edni ocen powy瞠j 4,5. Nasi uczniowie odnosili znacz帷e sukcesy na szczeblu województwa i kraju w olimpiadach: j瞛yka polskiego i literatury, chemicznej, ekonomicznej, filozoficznej i historycznej.

W ogólnopolskich i wojewódzkich konkursach: recytatorskich, matematycznych, ortograficznych, wiedzy o filmie. Sportowcy szkolni zwyci篹ali i zajmowali czo這we miejca w Lidze Lekkoatletycznej w kategoriach dziewcz徠 i ch這pców w zawodach strzeleckich i obronnych. Tury軼i z SK PTTK "Oksza" siedmiokrotnie zdobywali 1 miejsce w konkursie Zarz康u Gównego na najlepsze ogniwo szkolnych klubów turystyki kolarskiej. Swoje przygody, utrwalili w pi瘯nych kronikach i na filmach kr璚onych amatorsk kamer.

Powy瞠j 60% absolwentów Liceum Ogólnokszta販帷ego zdoby這 indeksy wy窺zych uczelni, wielu uko鎍zy這 elitarne kierunki, niektórzy wrócili do pracy w macierzystej szkole: Marzena ζ鎍zak, Anna Kajdana, Jadwiga Mro瞠k, Bo瞠na P豉czkiewicz, Zofia Trzepióra, Ma貪orzata Wojtowicz, Urszula Nowak, Beata Matysek, Agnieszka Janik.

Po latach 鈍ietno軼i technicznej szko造, przyszed czas na powa積e remonty: wymiana 600 m ogrodzenia, wymiana 200 okien, sukcesywna wymiana sprz皻u szkolnego, gruntowny remont drogi dojazdowej, sali gimnastycznej, kot這wni CO, dachów, stworzenie pracowni komputerowej. Nie sprzyja temu kurcz帷y si z roku na rok bud瞠t o鈍iaty, który w latach 1989 - 95 si璕n掖 granic katastrofy. W ci庵u 11 lat dyrektorowania M. Kota liceum uko鎍zy這 708 absolwentów.

Szko豉 mog豉 trwa dzi瘯i 鈔odkom finansowym Komitetu Rodzicielskiego, dzi瘯i zaanga穎waniu kolejnych przewodnicz帷ych: Andrzeja 安i帷ia, Mariana Nici, Marka Olesia. Ogromn pomoc szkole okaza豉 równie Rada Miasta i burmistrz Pan Andrzej Wójcik.

Powrót Profesora

W 1989 roku Rada Pedagogiczna Zespo逝 Szkó w K這bucku przeprowadzi豉 proces zmiany patrona szko造. 28 sierpnia powo豉貫m, zespó, który mia si zaj望 t spraw w sk豉dzie: Mieczys豉w Kot - jako przewodnicz帷y, Danuta Cie郵ak, Janina W御i雟ka- Grabara, Ladys豉w Niemczyk, Czes豉w Tro郾iak - cz這nkowie. 22 lutego 1992 roku na posiedzeniu Zespo逝, precyzuj帷 cel spotkania, przedstawi貫m kolejne przedsi瞝zi璚ia w sprawie zmiany patrona.

Odszukany protokó Rady Pedagogicznej z 23 czerwca 1966 roku zawiera przyj皻 jednog這郾ie propozycj dyrektora szko造 - Jana Borkowskiego, by szkole nada imi W豉dys豉wa Seby造 - poety urodzonego w K這bucku.

Wobec braku innych wzmianek doszli鄉y do przekonania, 瞠 wbrew woli ówczesnej Rady Pedagogicznej Liceum Ogólnokszta販帷emu nadano imi Marcelego Nowotki.

Wyst瘼uj帷 z t informacj na Konferencji Rady Pedagogicznej 8 sierpnia 1989 roku przedstawi貫m wniosek o zmian patrona i zgodnie z wol Rady Pedagogicznej sprzed 23 lat nadanie jej imienia W豉dys豉wa Seby造. W jawnym g這sowaniu podj皻o tak uchwa喚.

10 stycznia 1990 roku na poranek po鈍i璚ony twórczo軼i W豉dys豉wa Seby造, przygotowany przez D. Cie郵ak, przyby przewodnicz帷y Towarzystwa Przyjació K這bucka, by造 dyrektor Zespo逝 Szkó - Jan Borkowski i zaproponowa - w ujmuj帷ej i bogatej tre軼iowo prelekcji - drugiego kandydata na patrona: doktora Kazimierza Kosi雟kiego - dyrektora Liceum Ogólnokszta販帷ego w K這bucku w latach 1946-1952, wybitnego pedagoga, naukowca i literata, Któremu szko豉 i miasteczko zawdzi璚zaj wiele.

26 stycznia 1990 roku na posiedzenie Rady Pedagogicznej przyby Jan Borkowski, by zaprezentowa i udokumentowa naukowy i literacki dorobek Kosi雟kiego. Dokonuj帷 oceny z pozycji ucznia i przyjaciela przekona zebranych o wielkiej osobowo軼i i znaczeniu w polskiej kulturze dorobku naukowo - literackiego dra K. Kosi雟kiego, którego imi mog豉by przyj望 szko豉, kultywuj帷 tradycj i pami耩 o zas逝穎nych dla Liceum i miasta ludziach.

Prelegent wspomnia o ufundowanej przez uczniów Kosi雟kiego tablicy pami徠kowej ku czci ich wielkiego pedagoga; jej miejsce widzia dyrektor Borkowski w naszej szkole.

Wniosek o nadanie imienia dyrektora Kazimierza Kosi雟kiego Rada Pedagogiczna zaakceptowa豉 jednomy郵nie. 14 lutego 1990 odby這 si oczekiwane i starannie przygotowane spotkanie Jana Borkowskiego z m這dzie膨 szkoln. Spontanicznie popar豉 ona wniosek Rady Pedagogicznej, g這suj帷 za nadaniem szkole imenia Kazimierza Kosi雟kiego.

W tej sytuacji - spe軟ione zosta造 wst瘼ne warunki do uzasadnionej wol m這dzie篡 i nauczycieli zmiany patrona. Postanowiono 瞠 protokó z posiedzenia Szkolnego Zespo逝 do spraw patrona zostanie przedstawiony na nadzwyczajnej konferencji Rady Pedagogicznej w celu podj璚ia stosownej uchwa造 i sprecyzowania wniosku.
23 lutego podj皻o uchwa喚, a 30 marca przedstawi貫m Kuratorowi O鈍iaty i Wychowania w Cz瘰tochowie wniosek o zmian patrona szko造.

Wkrótce pami徠kowa tablica ku pami璚i przysz貫go patrona szko造 zosta豉 wmurowana.

W czterdziest pi徠 rocznic otwarcia przy pierwszej w dziejach K這bucka szko造 鈔edniej. 15 wrze郾ia 1990 roku odby豉 si bogata uroczysto嗆. Rozpocz窸a j msza 鈍. w ko軼iele parafialnym 鈍. Marcina w K這bucku. Przybyli na ni z ca貫go kraju wychowankowie Kazimierza Kosi雟kiego, zaproszeni go軼ie i m這dzie szkolna. Z Warszawy przyjecha豉 synowa dr Maria Kosi雟ka i dwaj wychowankowie z dawnego Gimnazjum Reja. Msz 鈍i皻 celebrowali kap豉ni - wychowankowie liceum. U鈍ietni j chór pod batut Zdzis豉wa Lewandowskiego i muzycy - Zygmunt i Jerzy Pyzikowie. Homili wyg這si kapelan p趾. mgr Stanis豉w Wróblewski z υdzi.

Po mszy 鈍. uczestnicy uroczysto軼i przeszli ulic 3 Maja - oko這 starego liceum do nowego budynku szko造, gdzie ods這ni皻o tablic pami徠kow. Aktu ods這ni璚ia dokonali wicekurator mgr Karol 安ierczy雟ki, dr Maria Kosi雟ka i mgr Mieczys豉w Kot.

Zgromadzeni przy tablicy absolwenci minut ciszy uczcili swego Dyrektora, Nauczyciela i Przyjaciela, nast瘼nie wys逝chali Preludium c - moll Fryderyka Chopina w wykonaniu Zygmunta Pyzika, Gaude Mater Polonia w wykonaniu chóru i fragmentów dumy Kazimierza Kosi雟kiego " Warne鎍zyk " w doskona貫j recytacji uczennicy Beaty Kutyni. Na zako鎍zenie tej cz窷ci uroczysto軼i - przy tablicy pami徠kowej - od酥iewano "Nie rzucim ziemi" i "Jeszcze Polska".

Kolejna cz窷 uroczysto軼i odby豉 si w sali gimnastycznej. Ta cz窷 przebiega豉 w atmosferze oczekiwania na przyj軼ie kogo bliskiego.

Na podium sta stolik, na nim portret Profesora, 鈍ieca, wi您anka bia這- czerwonych go寮zików, obok puste stylowe krzes這.

Wybitny pedagog dr Kazimierz Kosi雟ki przyszed tu w 1946 roku, do swej ostatniej dydaktycznej przystani. Stworzy szko喚, wykszta販i zr瑿y k這buckiej inteligencji. Chcia za這篡 Ma貫 Ateny. Po鈍i璚i szkole i miastu 6 lat 篡cia. Odszed w 1952 roku, po cichu z 瘸lem, przez nikogo nie 瞠gnany. Wróci tu w 44 rocznic swego pierwszego spotkania z tym miastem.

Wicekurator O鈍iaty i Wychowania odczyta Akt nadania Liceum ogólnokszta販帷emu i Liceum ekonomicznemu w Zespole Szkó w K這bucku imienia dr Kazimierza Kosi雟kiego.

W sesji po鈍i璚onej patronowi jako pisarzowi, uczonemu, pedagogowi i wychowawcy g這s zabrali: mgr Jan Borkowski, dr Maria Kosi雟ka, dr Tomasz Niedek, mgr Zygmunt Pyzik. Nast瘼nie uczestnicy uroczysto軼i obejrzeli okoliczno軼iow wystaw pt. "Dzie這 pisarskie dra Kazimierza Kosi雟kiego". Z這篡造 si na ni najcenniejsze prace, fotografie i inne pami徠ki.

 

Materia造 zosta造 zaczerpni皻e z ksi捫ki pt."50 Lat K這buckiego Liceum 1945-1995"

 

Zmieniony ( 20.05.2015. )